تولید باند و گاز استاندارد

//تولید باند و گاز استاندارد

تولید باند و گاز استاندارد

تولید باند و گاز استاندارد رسالتی است که به عهده ی تمامی تولید کنندگان کالاهای پزشکی می باشد. شرکت بازرگانی گاز و باند عادل نوین سپاهان ، با توجه به گام برداشتن در جهت رشد کیفی و کمی تولیدات تمامی استاندارد های لازم در تولید باند و گاز مورد توجه قرار داده و پرسنل خود را ملزم به رعایت این استانداردها نموده است.
با توجه به این که در مراکز درمانی ، بیمارستان ها و منازل شاهد استفاده ی مقادیر زیادی از محصولات باند وگاز هستیم ، نقش این وسایل در کنترل عفونت و انتقال آن بسیار حیاتی است. کاربرد باند و گاز به عنوان پوشش یا پانسمان زخم به صورت های مختلف جهت درمان زخم ها، بهبود سوختگی ها و انجام عمل های جراحی از گذشته رایج بوده است.
از آنجا که باند و گاز ارتباط مستقیم با زخم و خون بیمار دارد ، رعایت استانداردها و نکات بهداشتی در تولید آن ها امری است که تمامی تولید کنندگان باید به آن توجه ویژه داشته باشند. استفاده از باند و گازهای غیر استاندارد علاوه بر این که به بهبود بیمار کمکی نخواهد کرد ، بلکه ممکن است سلامت او را در معرض خطر جدی قرار دهد.

عوارض استفاده از باند و گاز غیر استاندارد

از عوارض ناشی از استفاده ی گاز و باندهای غیر استاندارد آمار دقیقی در دست نداریم. اما در یک عمل جراحی پرهزینه اگر باند و گاز مورد استفاده فاقد کیفیت لازم باشد ، شاهد عوارض و صدمات جبران ناپذیر خواهیم بود.
انتقال عفونت به سایر نقاط بدن یکی از عوارض ناشی از غیر استاندارد بودن لوازم پزشکی می باشد. لذا عدم رعایت استانداردها در تولید باند و گاز ممکن به قیمت جان یک بیمار تمام شود.
کنترل کیفی باند و گاز توسط سازمان ها و مراکز ذی صلاح ضروری به نظر می رسد. استاندارد ملی ایران در زمینه ی تولید باند و گاز به شماره ۳۰۶۱ می باشد و در سال ۱۳۸۳ تدوین شده است. تمامی مراکز تولید باند و گاز ملزم به رعایت این استاندارد هستند.
فراورده های بهداشتی و طبی نساجی باید دارای ویژگی هایی جهت تضمین سلامت مصرف کننده باشند. از جمله این که ، عاری از لکه ها ، آلودگی های میکروبی و مواد شیمیایی خطرناک مانند ؛ سفید کننده های نوری باقی مانده در سفید گری و یا باقی مانده سموم دفع آفات، که در مراحل رشد گیاه پنبه مورد استفاده قرار می گیرد باشند. در ادامه ی مقاله به بررسی استاندارهای لازم در تولید باند و گاز می پردازیم.

مراحل تولید باند و گاز

مراحل تولید باند و گاز به چهار دسته ی کلی تقسیم می شود که عبارتند از : تولید پارچه ، تکمیل پارچه ، تبدیل پارچه به شکل مورد نظر و بسته بندی و نشانه گذاری که در این قسمت شرح مختصری از هر مرحله مفید خواهد بود.

تولید پارچه : پارچه ی پنبه ای مناسب ترین پارچه برای تولید باند و گاز می باشد. سیستم تارو پود این پارچه به گونه ای است که در طول و عرض کش نمی آید و حساسیت در زخم بیمار ایجاد نمی کند. از جمله قابلیت های دیگر این پارچه قابلیت جذب بالا می باشد که توان جذب ترشحات و خون خارج شده از زخم را دارد . بعد از اینکه پارچه پنبه ای آماده شد ، باید مراحل تکمیل پارچه طی شود.

تکمیل پارچه : مراحل تکمیل پارچه شامل؛ آهار زدایی ، آهار زدایی به روش اکسیداسیون ، چربی زدایی و سفید گری ، آبکشی ، خشک کردن ، تبدیل پارچه به شکل مورد نظر ، بسته بندی و نشانه گذاری است.

 

آهار زدایی : مراحل کاهش اصطحکاک پارچه جهت تولید باند و گاز را آهار زدایی می گویند. آهار مورد مصرف در اکثر موارد از نشاسته ی طبیعی استخراج شده است. نشاسته ی طبیعی از موادی مانند ؛ برنج، بلغور، ذرت، سیب زمینی و گندم تهیه می شود . روش های مختلفی برای آهار زدایی وجود دارد که از آن جمله می توان به روش خیساندن ، اکسیداسیون و یا استفاده از تجهیزات ساده اشاره نمود. لازم به ذکر است ، آهار زدایی باید به صورت کامل انجام شود .

چربی زدایی و سفیدگری : چربی زدایی و سفیدگری نیز از نکات مهم در تولید باند و گاز می باشند. این عملیات در محیط قلیایی برای از بین بردن تخم پنبه باقی مانده و چربی موجود در پنبه انجام می شود.
سفیدگری نیز عملیاتی جهت از بین بردن مواد رنگی است و موجب سفیدی پنبه می شود. چربی زدایی و سفید گری می تواند درد و مرحله یا یک مرحله انجام گردد. این عملیات در تولید باند و گاز معمولا یک مرحله ای می باشد.

آبکشی : در تمامی روش های استاندارد تولید باند و گاز ، پس از خارج کردن مواد شیمیایی آبکشی انجام می گردد. منسوجات طبی باید عاری از مواد شیمیایی بوده و PH آن خنثی باشد. به گونه ای که وقتی بر اساس اصول و استانداردها بررسی می شوند نباید واکنش اسیدی و قلیایی نشان دهند.

خشک کردن : در مرحله ی بعد باید به خشک کردن منسوجات بپردازیم. خشک کردن باید در محیطی تمیز و استریلیزه انجام شود و محصولات باید کمتر در معرض تماس با دست قرار بگیرند . به این ترتیب خطر آلودگی به حداقل رسیده و می توانید اطمینان حاصل کنید که باند و گاز تولیدی عاری از هر گونه میکروب می باشد.

برش پارچه ها : پس از خشک کردن ، پارچه ها در دستگاه مخصوص برش داده می شوند. سپس به شکل رولی در آمده و مرحله ی بسته بندی آغاز می شود. با توجه به نوع محصول برش و بسته بندی به شکل متفاوت انجام خواهد شد. در بسته بندی گاز بعد از رول شدن عملیات برش، تا کردن و چندلا شدن و بعد بسته بندی انجام می شود . مراحل بسته بندی باند نیز عبارت از : رول شدن ، برش و عمل بسته بندی در اندازه های مختلف می باشد.

 

تولید گاز و باند

استاندارد بسته بندی باند و گاز و نشانه گذاری

انجام بسته بندی و نشانه گذاری باند و گازها نیز باید طبق استانداردهای ملی و بین المللی انجام شود. استاندار د ملی ایران جهت بسته بندی و نشانه گذاری به شماره ۳۰۶۱ می باشد.
تاکید می کنیم کلیه ی مراحل تولید باند و گاز بهداشتی باید در محیطی استریل و عاری از هر گونه میکروب انجام گیرد. اتاق های کنترل کیفی مهم ترین وظیفه و در حقیقت وظیفه ی نهایی را در تولید باند و گاز استاندارد به عهده دارند.

شرکت عادل نوین سپاهان با رعایت تمامی اصول و استانداردهای بهداشتی علاوه بر کسب پروانه ی بهداشت از کشور ، چندین نشان استاندارد بین المللی به دلیل تولید با کیفیت ترین محصولات باند و گاز نیز دریافت نموده است.

۱۳۹۶-۹-۴ ۱۲:۳۸:۰۲ +۰۰:۰۰